Motocykl, który z pewnością zawojuje fanów marki Harlery Davidson, a więc model Nightster. Lepsze osiągi, nowocześniejszy design, a przy tym wciąż maszyna, która idealnie sprawdzi się w rękach osób zaczynających przygodę z motocyklami tego producenta.
Według prezesa i dyrektora generalnego firmy, jednoślad jest połączeniem ekspresji i elegancji. Jak przedstawiają się osiągi nowej bestii?
Rewolucją bez dwóch zdań jest nowy układ napędowy w modelu Nightster. Chłodzony cieczą silnik w układzie V, którego cylindry mają kąt rozwarcia 60-stopni. Co ciekawe, jednostka napędowa pozwala na wykorzystanie wysokiego momentu obrotowego przez długi czas bez spadków mocy.
Silnik zaprojektowano z myślą o dynamicznym przyspieszeniu, ale na różnym zakresie obrotów, co jest bez dwóch zdań wyczynem godnym podziwu. Zadbano również o to, aby długość oraz kształt kanałów wlotowych dolotu były precyzyjnie zoptymalizowane pod osiągi. To jednak wciąż nie wszystko, użytkownicy mogą liczyć na celowo zaprojektowane w nieco inny sposób profile wałków rozrządu oraz układ zmiennych faz rozrządu, co także sprzyja lepszej pracy całej jednostki napędowej.
Jak przedstawiają się osiągi silnika w modelu Nightster? Najważniejszy, a więc pojemność, wynosi 975 cm3, a moc maksymalna to 89 koni mechanicznych przy 7500 obrotów na minutę. Moment obrotowy może wynieść nawet 85 Nm już przy 5750 obrotów na minutę. Średnica cylindra to 97 milimetrów, a skok tłoka 66 milimetrów. Stopień sprężania zastosowany w silniku jest w proporcjach 12:1. Mimo takich osiągów motocykl jest naprawdę cichy, zastosowano balansery, które redukują wibracje silnika, co przyczynia się do zwiększonego komfortu podczas jazdy. Nie da się ukryć, że ma to także znaczące przełożenie na trwałość samego pojazdu i jego jednostki napędowej.
Harley-Davidson Nightster otrzymał kilka systemów mających zwiększyć bezpieczeństwo podczas jazdy. Jednym z nich jest układ ABS, który blokuje koła w trakcie hamowania, co pomaga kierowcy utrzymać równowagę i kontrolę nad pojazdem w trudnych sytuacjach. Co ciekawe, system działa niezależnie na przednim i tylnym kole.
Kolejnym udogodnieniem w kwestii bezpieczeństwa jest system kontroli trakcji w trakcie dynamicznego przyspieszania, kierowca może czuć się więc pewnie. Warto tutaj zaznaczyć, że system można wyłączyć w dowolnym trybie jazdy. Na koniec warto wspomnieć o systemie kontroli poślizgu – ten występuje najczęściej, gdy kierowca zbyt szybko wrzuci niższy bieg w trakcie poruszania się po mokrej nawierzchni.
Do dyspozycji kierowców w modelu Nightster są trzy tryby jazdy. Pierwszy o nazwie Road przeznaczony jest do zwykłego, codziennego użytku. Drugi to Sport, jak sama nazwa wskazuje, gwarantuje największe wrażenia z jazdy. To bez dwóch zdań tryb, który powinien być wykorzystywany w wyjątkowych sytuacjach przez doświadczonych kierowców. Ostatni nazywa się Rain i został zaprojektowany z myślą o jeździe w trudnych warunkach pogodowych, przy mokrej nawierzchni, co ma zwiększyć bezpieczeństwo i ułatwić kontrolę nad motocyklem.
Zdj. główne: Austin Neill/unsplash.com